Mitt hĂ€stliv...🐮

NĂ€r jag var 6 Ă„r gammal började jag rida pĂ„ ridskola, en liten ponnyridskola i Torpa utanför Varberg. 
Snabbt rĂ€knat har jag alltsĂ„ ridit i 40 Ă„r 🙈
(null)
Jag och Hilda pÄ ridskolan i Torpa.

Min första ridlĂ€rare hette Anne LandĂ©n, hon var av den Ă€ldre lite militĂ€riska typen! Det handlade om att lĂ€ra sig rida och inget annat nĂ€r man var i stallet. HĂ„rt men rĂ€ttvist och hon talade tydligt om hur hon ville ha det! 
Jag var nÀstan lite rÀdd för henne...men jag fortsatte rida dÀr tills ridskolan lades ned nÀr hon blev pensionÀr, jag var dÄ 13 Är gammal.

DĂ„ skulle jag fĂ„ ha en foderhĂ€st och tanken var att jag dĂ„ skulle fĂ„ lĂ„na en av ridskolehĂ€starna, en D-ponny som hette Furness, han var dĂ„ 7 Ă„r och skimmel, enligt mig vĂ€rldens finaste hĂ€st! 
(null)
Jag och Sappe i Bua.

Pappa började bygga om en gammal lada till stall och nĂ€r allt var klart och hĂ€sten skulle hĂ€mtas Ă„ngrade Anne sig, den besvikelsen för en förvĂ€ntansfull 13-Ă„ring Ă€r svĂ„r att förklara! 
Men vi hade tidigare satt upp mig pĂ„ en intresselista för att lĂ„na en islandshĂ€st frĂ„n Varbergs sommarland sĂ„ vi ringde dit och det visade sig att det fanns en hĂ€st till mig! 
Jag jobbade Ă€ven pĂ„ sommarlandet med att sköta islandshĂ€starna och ponnyridningen under flera sĂ€songer.

Vi hĂ€mtade hem Sveipur (Sappe, Svejby, Sven) pĂ„ sensommaren 1986 och han blev min allra bĂ€sta vĂ€n, sĂ„ mycket kul vi hade ihop! Mamma & Pappa köpte honom till mig sĂ„ smĂ„ningom och min stora lycka var gjord, en egen hĂ€st! 
NĂ€r jag slutade gymnasiet 1991 fick jag jobb pĂ„ en islandshĂ€stgĂ„rd pĂ„ Öland och flyttade dit, Sappe var sĂ„klart med. Jag jobbade dĂ€r i nĂ€stan 1 Ă„r och lĂ€rde mig massor, bla att rida tölt! 

(null)
Jag och Sappe i trĂ€dgĂ„rden i Bua.

NĂ€r jag kom hem frĂ„n Öland fick jag nys om att alla hĂ€starna frĂ„n sommarlandet dĂ„ var  uppstallade pĂ„ OlsegĂ„rden i TvĂ„Ă„ker, sĂ„ jag skickade ett brev (handskrivet med snigelpost) till Kerstin som Ă€ger gĂ„rden och fick börja jobba dĂ€r. Hon hade dĂ„ nyligen köpt gĂ„rden och var i gĂ„ng med lite ridskola för byns ungar. 
Jag var Ă€ven senare med och startade OlsegĂ„rdens ridklubb och ramlade över lite grann pĂ„ stora hĂ€star tillfĂ€lligt. 
Jag bodde pĂ„ gĂ„rden till 1995 dĂ„ jag fick för mig att söka annat jobb, en mycket kort period bodde jag i Österbymo och jobbade med turridning innan jag insĂ„g att jag inte trivdes alls! SĂ„ hem igen till OlsegĂ„rden för ett tag till dĂ€r. 

Efter det har mÄnga hÀstar passerat i mitt liv, av olika raser, men islandshÀstarna har hela tiden varit min grej.

Jag har sedan jag blev vuxen Ă€ven drivit verksamhet med just islandshĂ€star och shetlandsponnyer, jag hade ridskola, turridning, lĂ€ger, företagsevent mm...en jĂ€ttekul tid med mycket jobb och mĂ„nga hĂ€star, som mest var det ett 40-tal hĂ€star pĂ„ gĂ„rden.
(null)
Ponnylekis med shettisarna.

(null)
RidlÀger med islandshÀstar.

Idag har jag en hĂ€st, Prins, en unghĂ€st, islandshĂ€st sĂ„klart! Men mitt intresse Ă€r mĂ€ttat, jag tycker det Ă€r roligt nĂ€r jag vĂ€l Ă€r i stallet men det Ă€r inte lĂ€ngre min högsta prioritet. 
(null)
Vilma och Prins.

Jag har hoppats in i det lĂ€ngsta att Vilma ska vilja rida igen men det Ă€r nog lite mĂ€ttat Ă€ven för henne. 
Vi har idag bĂ„da tvĂ„ andra intressen och andra prioriteringar sĂ„ det kanske Ă€r sĂ„ att jag fĂ„r ha hĂ€stlivet som en fin tid att se tillbaka pĂ„ med vĂ€ldigt mĂ„nga underbara minnen, men att den tiden, iallafall tillfĂ€lligtvis, Ă€r över! 

(null)
Vilma och Frej.

(null)
Vilma och Rakel.

(null)
Jag och Hnoss.
(null)
Vilma och Denise.